10 faktów i mitów dotyczących prawidłowego nawodniania

Poznaj fakty i mity o tym, jak prawidłowo nawodniać nasz organizm.

Dbanie o odpowiednie nawodnienie jest ważne dla zdrowia.

FAKT: Nasz organizm w ponad 50-u % składa się z wody. Woda jest środowiskiem, w którym zachodzą wszystkie procesy w organizmie. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania.

Żeby być zdrowym trzeba wypijać 2 litry wody codziennie.

MIT: Zapotrzebowanie na wodę zależy od indywidualnych predyspozycji organizmu. Najlepiej obserwować swój organizm i nie dopuszczać nawet do lekkiego odwodnienia, którego objawami są: uczucie pragnienia, ból głowy, drżenie mięśni, przyspieszone bicie serca, rzadsze oddawanie moczu.

Picie wody pomaga oczyścić organizm z toksyn.

FAKT: Duża ilość wody pomaga nerkom usuwać zbędne produkty przemiany materii. Przy braku odpowiedniego nawodnienia toksyny dłużej pozostają w organizmie.

Picie wody pomaga w utracie nadwagi.

FAKT: Ten efekt jest szczególnie silnie zauważalny jeżeli zamieniamy słodkie napoje na wodę. Dodatkowo wypijanie wody przed posiłkiem powoduje, że zjadamy mniej. Istnieją też dowody na to, że odpowiednie nawodnienie zwiększa tempo metabolizmu.

Można wypić zbyt dużo wody.

FAKT: Za duża ilość wody wypita w krótkim czasie może powodować poważne problemy zdrowotne. Szczególnie u osób z nadciśnieniem

Odpowiednie nawodnienie wpływa na funkcje poznawcze i nastrój.

FAKT: Nawet lekkie odwodnienie powoduje, że trudniej nam się skoncentrować, wydłuża czas reakcji i obniża nastrój.

Jeżeli nasz organizm jest odwodniony powinniśmy wypić jak najwięcej wody na raz.

MIT: Wypicie dużej ilości wody na raz nie zapewnia optymalnego nawodnienia. Dużo lepiej jest wypijać wodę w małych porcjach i krótkich odstępach czasu.

Odwodnienie powoduje bóle głowy.

FAKT: Ból głowy jest jednym z pierwszych objawów odwodnienia. Czasami zamiast sięgać po leki przeciwbólowe wystarczy odpowiednio się nawodnić.